Nieuw: Belvédère zoekt programmamaker Educatie Koloniale & Slavernijverleden

 

VERHALENHUIS BELVÉDÈRE ZOEKT PROGRAMMAMAKER EDUCATIE KOLONIALE EN SLAVERNIJVERLEDEN

 

Het Verhalenhuis geldt als één van de culturele parels op het energieke Katendrecht in Rotterdam. Door middel van kunst, cultuur en (persoonlijke) verhalen willen we zo veel mogelijk mensen met elkaar en met de stad verbinden. We maken mensen, gemeenschappen en de veranderende stad zichtbaar via persoonlijke verhalen en dragen zo bij aan de culturele en maatschappelijke ontwikkeling van Rotterdam.

 

De verhalen presenteren we in de vorm van (meemaak)tentoonstellingen, (luister)voorstellingen, (stads)ontdekkingstochten, evenementen en andere (participatieve) programma’s. De presentaties zijn veelzijdig, het contact en de voeling is steeds hetzelfde: positief, betrokken, gastvrij en inspirerend. Op locatie én op onze thuisbasis. Het doel is verbinden.  Belvédère is een podium, een platform en een warm huis dat op andere, nieuwe manieren Rotterdammers bij elkaar en bij de stad betrekt. We bieden ontmoetingsprogramma’s waarin allerlei mensen en groepen van allerlei achtergronden zich gezien en gehoord voelen, waarin persoonlijke verhalen bredere betekenis krijgen en verbindingen gestimuleerd of verstevigd worden.

 

En wie ‘wij’ zijn? De organisatie van het Verhalenhuis bestaat uit een makerscollectief dat met hedendaagse vertelkunst bouwt aan een meer verbonden stad. Bovendien zijn wij een vrijwilligersorganisatie; bijna 200 vrijwilligers dragen op uiteenlopende wijzen bij aan ons inmiddels (inter)nationaal voorbeeld stellende werkwijze. De organisatie is uitgegroeid tot het hart van een groot netwerk van zowel losse als duurzame relaties. Onze thuisbasis is een historisch pand op Rotterdam-Katendrecht dat in eigendom is verworven en gerenoveerd. Via een innovatieve obligatieregeling ondersteunen vele particulieren ons. En naast subsidies en fondsen zijn verhuur, horeca en opdrachten een belangrijke bron van inkomsten. We bestaan inmiddels ruim tien jaar en het (door)ontwikkelperspectief van de organisatie staat op een prominente plek in deze fase.

 

In verband met een nieuw stadsprogramma zijn we op zoek naar een (mede)programmamaker onderwijs.

 

Het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam

Onlangs is onderzoek gedaan naar het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam. Dit toont aan dat onze havenstad een belangrijke rol speelde en veel verdiende aan de uitbuiting en onderdrukking van mensen. Ook was het de oorzaak van vaak onvrijwillige migratie van grote groepen mensen. Een op de acht Rotterdammers heeft voorouders die ooit tot slaaf gemaakt zijn. De wreedheden en grove schendingen van mensenrechten die plaatsvonden hier, hebben diepe wonden veroorzaakt. Het heeft bijgedragen aan uitsluiting, racisme en discriminatie van vandaag.  De onderzoekuitkomsten waren voor de gemeente aanleiding om samen met Rotterdammers en organisaties en initiatieven in de stad te werken aan een een programma voor erkenning, educatie, excuses en duurzame inzet op racismebestrijding.

 

We zoeken

Om met name in het onderwijs hieraan veel aandacht te besteden, zijn we op zoek naar tijdelijke uitbreiding van het makersplatform van het Verhalenhuis met een programmamaker ‘educatie koloniale en slavernijverleden’.

 

De educatieve programma’s van het Verhalenhuis gaan over het vertellen van je eigen verhaal, het kunnen luisteren naar het verhaal van de ander en het aangaan van de ontmoeting. In samenwerking met Rotterdamse scholen ontwikkelen we op maat gemaakte educatieprogramma’s. Voor het vertalen van deze visie naar educatieve programma’s over het koloniale en slavernijverleden voor het primair, voortgezet en hoger onderwijs zijn we op zoek naar een zzp’er die zowel educatieprogramma’s kan ontwikkelen als uitvoeren. Iemand die zich kan verbinden met zowel vertellers als docenten en een brug vormt om op verschillende manieren het koloniale en slavernijverleden te doceren in het Rotterdamse onderwijs.

 

 

Taken en verantwoordelijkheden

  • Je wilt je inzetten om het koloniale en slavernijverleden een plek te geven in het Rotterdamse kunst- en burgerschapsonderwijs;
  • Je hebt of gaat je verdiepen in het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam;
  • Je wilt je inzetten om de visie van het Verhalenhuis op educatieprogramma’s zo goed mogelijk te vertalen in concrete op maat gemaakte educatieactiviteiten over het koloniale en slavenijverleden;

 

Achtergrond en competenties

  • Je hebt een afgeronde HBO opleiding en werkervaring in het (Rotterdamse) onderwijs en ervaring met didactisch en pedagogisch handelen;
  • Je hebt plezier in het omgaan met kinderen en jongeren en het uitvoeren van educatie projecten;
  • Je kunt reflecteren op de in co-creatie ontwikkelde educatieve projecten en kunt deze overdraagbaar maken;
  • Je bent communicatief vaardig en kunt goed luisteren naar de wensen van scholen en vertellers;
  • Je faciliteert mensen in het vertellen van hun verhaal en zorgt er voor dat de ontmoeting voor zowel de verteller als de leerlingen positief verloopt;
  • Je wacht niet af maar initieert proactief de samenwerkingen met scholen en andere maatschappelijke organisaties;
  • Je kunt goed organiseren en hebt ervaring met projectmatig en resultaatgericht werken;
  • Je hebt een proactieve houding en kunt zelfstandig werken.

 

Plaats in de organisatie

De programmamaker ‘educatie koloniale en slavernijverleden’ wordt aangestuurd door de Ontwikkelaar/programmamaker Onderwijs en daarnaast is ook de directie en de andere makers betrokken voor afstemming en feedback.

 

Arbeidsvoorwaarden en sollicitatieprocedure

Freelance opdracht | Parttime | 8 – 14 uur per week |
Start: september 2022 tot eind december 2023
op basis van een ZZP modelcontract voor 1500 per maand (excl. btw).

Start: september 2022 t/m december 2023.

 

Geïnteresseerd?

Stuur dan vóór 8 augustus a.s. een motivatiebrief of video en cv per mail
naar: joran@verhalenhuisbelvedere.nl of bel met vragen of voor meer informatie op 010 720 0997 en vraag naar Joran Koster.

 

 



Reacties zijn gesloten .