Vr 16 nov.: Hollywood tussen de Heipalen – verhalen & lezing

 
 
Rotterdams bioscoopbezoek in de jaren vijftig
Bij de wederopbouw van Rotterdam denkt iedereen aan soberheid, discipline…. Maar is dat het hele verhaal? In de Rotterdamse bioscopen kregen bewoners een totaal andere wereld voorgeschoteld: Hollywoodfilms vol glamour, erotiek en avontuur. Op het witte doek leek het alsof iedere Amerikaan een auto en een goed gevulde koelkast had, terwijl de meeste Rotterdammers daar alleen maar van konden dromen en amper de touwtjes aan elkaar konden knopen.
 
Hoe hebben Rotterdammers het bezoek aan de bioscoop ervaren. vóór de televisie kwam? Hoe paste die droomwereld van de cinema in hun dagelijkse bestaan? Historicus Thunnis van Oort is op zoek naar Rotterdammers, zo mogelijk geboren vóór 1940, die hun herinneringen aan bioscoop in de wederopbouwjaren willen delen. Denk aan Lutusca, Thalia, Bioscoop de Maas, Cineac AD, Corso, Colloseum, … weet u nog andere?
 
Vrijdag 16 november 2018, van 14 – 17 uur
Vrijdagmiddag 16 november van 14 tot 17 uur is er een lezing door Thunnis van Oort aangevuld met een paar persoonlijke verhalen van Rotterdammers in Verhalenhuis Belvédère. Onder het genot van een hapje en een drankje vertelt Thunnis van Oort – aan de hand van foto’s en bewegende beelden – het verhaal van de bioscoop in het naoorlogse Rotterdam. U kunt filmfragmenten verwachten van het bezoek van Amerikaanse filmdiva Jayne Mansfield aan Rotterdam en van de opening van de Thalia bioscoop. Bezoekers worden vooral van harte uitgenodigd om eigen foto’s, plakboeken en ander herinneringsmateriaal mee te nemen en te laten zien. Later in het project volgen individuele interviews; deze zullen pas plaatsvinden in de week van 7 januari 2019.
 
Uitnodiging
U bent vooral van harte uitgenodigd deze eerste middag met lezing in Verhalenhuis Belvedère mee te maken. Wij zorgen voor bijpassende drankjes en hapjes. Entree is gratis. In verband met onze inkoop, hopen we dat u kunt laten weten of u er bij bent? Het reserveren van een plaats, kan via deze link.
 
Wanneer :
vr 16 november 2018, 14 – 17 uur
 
Programma:
14.00 uur: inloop
14.30 uur: welkom & introductie
14.45 uur: twee Rotterdamse verhalen
15.15 uur: lezing & vertoning filmfragmenten door Thunnis van Oort
16.00 uur: gelegenheid tot napraten, uitwisselen, foto’s kijken, herinneringen delen
17.00 uur: einde, uitloop
 
Kosten   
Toegang is gratis inclusief een drankje en een hapje; reserveren sterk aanbevolen door te klikken op deze link

 
Onderzoek naar bioscoopcultuur in het naoorlogse Rotterdam
Het onderzoek naar het Rotterdamse bioscoopbezoek vindt plaats in het kader van een internationaal project ‘European Cinema Audiences’ dat wordt geleid door Oxford Brookes University. Een team van onderzoekers vergelijkt de bioscoopculturen van zeven Europese steden. Thunnis van Oort is verantwoordelijk voor het Rotterdamse aandeel in deze studie.
 
Thunnis van Oort (1976) studeerde Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij schreef een proefschrift over de opkomst van het bioscoopwezen in het katholieke Zuiden. Hij werkte als docent en/of onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht, Vrije Universiteit, University College Roosevelt, Universiteit van Antwerpen, Open Universiteit en Universiteit van Amsterdam.
 
Oproep
Bent u geboren vóór 1940 en woonde u in de jaren 1950-1960 in Rotterdam of directe omgeving, dan zou Thunnis van Oort graag met u in contact komen. Het maakt niet uit hoe vaak u indertijd de bioscoop bezocht: zelfs als u niet naar de bioscoop ging hoor ik graag waarom. De interviews zullen plaatsvinden in de week van 7 januari 2019. Kunt u niet naar de informatiemiddag komen, maar wilt u wel geïnterviewd worden die week in januari, stuur dan een mail naar Thunnis van Oort via: thunnis@hotmail.com of neem contact met hem op via 06 484 28 689.
 
Foto’s van links naar rechts:
Lutusca, bioscoop aan het Kruisplein in Rotterdam, 1956 – foto Lex de Herder – collectie Stadsarchief Rotterdam.
Rotterdams bioscooppubliek in de rij voor de nachtvoorstelling – foto Herbert Behrens (1960), collectie Anefo/Nationaal Archief.

 

 

 



Reacties zijn gesloten .