Zo 20 jan.: Jazz Club Belvédère live concert & diner

    

Live jazzconcert door Cruise Control met muziek & verhaal van/over Miles Davis & diner

Ooit was Belvédère belangrijk voor de Rotterdamse jazz. In 1941 was de feestelijke opening van Belvédère als beruchte jazzdancing. Hier vond de door de Duitsers verboden Amerikaanse jazzmuziek – entartete muziek – onderdak. Afro-Surinaamse jazzmuzikanten als Kid Dynamite, Boy Edgar en Teddy Cotton speelden er regelmatig. Nu brengt het programma Jazz Club Belvédère steeds een nieuw verhaal voor het voetlicht. Op zondag 20 januari 2019 staat Miles Davis in Rotterdam centraal.
 
Wanneer: zondag 20 januari
Tijd: 15 – 20 uur
Prijs: 15 euro p.p. inclusief diner
Kaarten reserveren noodzakelijk via deze link
 
De Nederlandse jazzformatie CRUISE CONTROL, opgericht in 2001, bestaat uit (boven van links naar rechts):
Ruud Bergamin [altsax, sopraansax, presentatie]
Julius Schulz [drums]
Bart Egeter [piano]
Dan Simon [bas]

 
Miles Davis in Rotterdam
De figuur van Miles Davis staat model voor een aantal spectaculaire wendingen die de muziek doormaakte in die periode. In vele jazzstijlen was Miles Davis (1926-1991) in ruim 40 jaar jazzgeschiedenis opvallend aanwezig. Zijn muzikale reis voerde van Bop tot Pop. Leider van Cruise Control Ruud Bergamin, vertelt aan de hand van beeld- en geluidsmateriaal over de ontwikkeling van Miles Davis’ muziek en ook over de jazz na 1945. In 1969 bezocht Miles Davis Rotterdam en trad op in de Doelen. Speciale gast Willem Bruring, ooit baas van jazzclub B14 aan het Haringvliet in Rotterdam, komt voor deze gelegenheid hierover vertellen.
 

 
Voor kenners, liefhebbers en nieuwsgierigen
In de jaren ’40 speelde Miles Davis in de bebop formatie van Charlie Parker om direct daarna een andere weg, die van de Cool Jazz, in te slaan. Beroemd zijn de Birth Of The Cool sessies (1948), gevolgd door grensverleggende releases samen met arrangeur/componist Gil Evans (Miles Ahead, Porgy and Bess, Sketches of Spain). Medio jaren ’50 nam Miles Davis alweer een bijzondere plaats in de jazz in met zijn kwintet dat een eigen, langzamerhand steeds vrijer wordende, versie van de Hard Bop bracht, om in 1959 een geheel nieuwe benadering te introduceren: de Modale Jazz, gebaseerd op toonreeksen en hier en daar teruggrijpend op oude kerktoonsoorten (Kind of Blue). In de jaren ’70 was het de door pop en rock beïnvloede ‘elektrische’ jazz waarin Davis een belangrijke rol speelde. Die richting is hij tot zijn dood in 1991 trouw gebleven, zelfs met bewerkingen van songs van Michael Jackson. Kortom, als je iets van jazz wilt weten, kom je met een klein stapeltje platen van deze ene artiest een flink eind.
 
Over Ruud Bergamin
Bergamin is saxofonist, dirigent, componist/arrangeur, workshopleider en docent. Hij studeerde schoolmuziek aan het Rotterdams Conservatorium. Naast zijn verschillende projecten als musicus verzorgt hij lezingen en luistercursussen jazz, onder meer aan de Volkuniversiteit. In 2012 publiceerde hij het boek Jazztermen van A tot Z, een gids voor luisteraars waarin muziekbegrippen alfabetisch worden besproken. Eerder schreef hij een inleiding over jazztheorie ten behoeve van leerlingen en workshopdeelnemers (Basistheorie Jazzimprovisatie).



Reacties zijn gesloten .